Case: Från noll koll till lönsamhet

På grund av sekretessavtal går vi ej ut med företagsnamnet.

Introduktion till kunden

Ett kontorshotell i Stockholm som behövde stärka sin digitala närvaro. Deras primära källa för att få in nya kunder och leads var annonser på Google.

Problemet var att annonserna inte verkade att ge någonting tillbaka, de spenderade pengar men kunde inte avgöra ifall företaget gick med vinst eller ej.

GM Digital Partners uppgift var att omstrukturera hela kontot så man kunde spåra lönsamheten.

Spårning av konverteringar

Det största problemet hos kunden var att man inte spårade konverteringar. Vill skapa lönsamma kampanjer på Google måste man installera någon form av konverteringsspårning, annars skjuter man i blindo.

Vi började med att ta reda på vilka åtgärder på hemsidan som var viktiga för kunden, vilken handling hade något slags värde i sig? Efter ett kort samtal hade vi tagit fram tre handlingar som var värda något till kunden:

  1. Påbörjade chatt-samtal
  2. Klick på telefonnummer & e-post
  3. När någon skickat ett formulär

Vi skapade dessa konverteringsmål i Google Tag Manager och kopplade de till deras konto på Google Ads. Först nu kunde man se ifall annonserna verkligen gav någonting.

Irrelevanta sökningar

Det andra stora problemet var att kunden inte alls filtrerade bort sökningar som var irrelevanta. Kundens produkt var kontorslokaler i Stockholm, så allting som inte tillhörde uthyrning av kontor i storstan skulle filtreras bort.

Några exempel på vad kunden syntes för innan vi hoppade in:

  • spotify kontor stockholm
  • kontorshotell över hela världen
  • kontorsplats tyresö
  • kontor hong kong

Anledningen till varför kunden dök upp på dessa sökningar var för man använde sig av sökord med bred matchning. Då bestämmer Googles AI om sökningen en person gör är relevant till dina sökord eller ej.

Det är inte fel att jobba med breda matchningstyper, men då är det också superviktigt att man ständigt filtrerar bort irrelevanta sökningar genom att fylla på negativa sökordslistan.

Vi gick igenom deras sökrapport och skapade en lista på negativa sökord, det slutade med att listan hade över 1000 rader med sökord.

Ingen relevans

Tredje problemet var att man inte experimenterade med annonstexterna. Man använde sig av en generisk annons för alla sökord, oavsett om det handlade om konferensrum eller uthyrning av kontorslokaler.

En generisk annonstext innebär att man inte kan rikta specifika budskap eller ha någon slags relevans för personen som söker. Detta innebar att deras annons hade en låg CTR (andel personer som klickar på annonsen).

GM Digital Partner skapade inte bara nya annonser, vi segmenterade upp alla sökord i separata annonsgrupper, totalt blev det 26 annonsgrupper. Där varje annonsgrupp fick sig 3 olika annonser, på så sätt kunde vi hitta den bästa varianten som flest personer klickade på.

Övriga inställningar

Är du insatt i Google ads undrar du säkert varför vi inte gick igenom budgivningen och det geografiska området, men här hade kunden faktiskt lyckas ordna allting själva. Den automatiska budgivningstrategin funkade bra och klickkostnaderna var låga, även efter vi sorterat bort irrelevanta sökningar.

Resultatet

Med en helt ny struktur på kontot fick sig vår kund äntligen en överblick av deras digitala marknadsföring. Det gick tydligt att se vart pengarna tog vägen och vad man fick för deras budget. Det visade sig att med mängden leads som trillade in hade man utrymme för att öka budgeten ytterligare.

Kunden var nöjd med insatsen och vi fick äran att jobba vidare med kontot på löpande basis. I det löpande underhållet jobbade vi vidare med optimering annonstexter, negativa sökord och budgivning. Allt för att dra ner kostnaden för kunden samtidigt som man ökade konverteringarna.