Case: Fler leads till elektrikerfirma

För att undvika eventuellt sabotage från konkurrenter går vi ej ut med företagsnamnet.

Introduktion till kunden

Kunden var en elektrikerfirma i behov av fler leads inom Stockholms län. De var varken unika, hade inga speciella erbjudanden eller erbjöd någonting annat som gjorde de mer attraktiva än konkurrenterna.

Ett företag utan USP som ska ta sig an resten av Stockholmsområdet, går det verkligen?

Hemsida

Vi skapade en simpel hemsida som presenterade deras verksamhet och personerna bakom. Hemsidan hade inga avancerade funktioner eller banbrytande design, däremot såg vi till att vi hade tydliga uppmaningar till handling. Vi pushade på att besökaren skulle kontakta vår kund så fort de kom in på sidan (utan att vara alltför påträngande så klart).

Vi installerade även konverteringsspårning på sidan, med vilken vi spårade klick på telefonnummer, e-postadress, visningar av olika undersidor och ifyllda formulär. Spårningen gjorde det möjligt för oss att se hur många av besökarna från annonserna blev omvandlade till leads.

Analys

Efter en noggrann analys hade vi tagit fram dussintals sökord som vi sedan sorterade efter område. Vi filtrerade bort sökord som var irrelevanta och hamnade med ca 20 sökord som vi kunde använda i kampanjen.

Tillsammans med kunden gick vi igenom dessa sökord och delade upp de i tre grupper: A, B och C.

A var det mest attraktiva området och C var vad vi kallade för den “sista utvägen”. Varje sökord fick sin egna undersida på deras hemsida, detta för att stärka relevans och message match.

Det geografiska område sökorden utgick från.

Totalt blev det 6 områden vi skulle annonsera mot. En snabb prognos visade att vi skulle landa på ungefär 10-15 klick per dag.

Kampanjen

Med hemsidan och sökordsanalysen klar kunde vi äntligen skapa kampanjen.

Vi såg till att begränsa kampanjen geografiskt till Stockholms län, då chansen är liten att någon utanför länet skulle anlita vår kund för byggjobb.

Vi exkluderade även Googles andra nätverk, då vi av erfarenhet vet att detta brukar resultera i fler klick men färre konverteringar – i alla fall i byggbranschen.

Därefter ställde vi in kundens dagliga budget, klickkostnad per sökord och budstrategi. Eftersom det saknades konverteringsdata valde vi en strategi som fokuserade på att driva in så många besökare som möjligt.

Tips från coachen: Använd aldrig smarta budstrategier som har fokus på konverteringar eller CPA om kampanjen är ny eller om du inte angivit några konverteringsmål.

Tänk på message match

När alla inställningar var klara skapade vi annonsgrupperna, dessa grupper delades in efter geografiskt område. Den indelningen gör att man kan skapa hyperriktade annonstexter till just de som bor i det utvalda området.

Message match är något vi alltid förespråkar, alltså att annonstexten och hemsidan matchar sökningen. Googlar man på ”röda skor” och får upp en annons om blå skor är det ingen som kommer klicka. Likadant om man har en annons om blå skor, men hemsidan handlar om röda kängor.

Bild på Google sökning som visar message match på sökningen "röda skor".
Exempel på bra och stark message match.

Ett vanligt misstag vi ser är att man slänger in alla tänkbara sökord i en enda annonsgrupp. Det ger mindre leverans, lägre kvalitetspoäng och högre klickkostnader, något man vill undvika när man har en tight budget. Dessutom är det i princip omöjligt att skapa starkt message match.

När det kom till sökorden jobbade vi med alla 3 matchningstyper för varje annonsgrupp: exakt, fras och bred.

Vi lät kampanjen rulla i en månad och underhöll den genom att justera budgivningen, skapa nya annonsvarianter och lägga till nya negativa sökord när tillfälle gavs.

Resultatet

Såhär såg siffrorna ut efter en månad.

  • 652 visningar
  • 89 klick
  • 63 konverteringar
  • ROAS på 1665.88%

Den initiala prognosen pekade på att vi skulle snitta på 10-15 klick per dag, men verkligheten såg annorlunda ut och vi snittade på runt 5 klick per dag istället.

Totalt fick vi 89 klick och 63 konverteringar, varav 34 av dessa var en direktkontakt med kunden. Av dessa 34 förfrågningar blev 15 stycken kunder.

Kampanjen lyckad och kunden gick med vinst tack vare noggrann planering och utförande.

KONTAKTFORMULÄR

Vill du bolla lite idéer om hur vi kan hjälpa ditt företag? Kontakta oss via formuläret nedan.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.