Case: Kan formulär öka konvertering?

För att undvika eventuellt sabotage från konkurrenter går vi ej ut med företagsnamnet.

Introduktion till kunden

Med över 100 besökare per dag hade denna kund redan en solid kampanj på Google (som vi också skapat 😎), men det fanns fortfarande utrymme för ökad konvertering på deras hemsida.

Uppdraget var alltså att öka konverteringsfrekvensen på hemsidan och på så sätt maximera lönsamheten från deras annonser.

Vår analys

Vårt arbete började med att ta reda hur besökarna använde sig av hemsidan. I det här fallet kom mer än 85% av besökarna från mobila enheter, så vi visste redan från början att fokusen skulle ligga på anpassa för mobiler.

Heat maps

Nästa steg var att skapa heatmaps, på så sätt kunde vi se hur lång en besökare scrollade och vilka element som väckte intresse hos besökaren. Vi väntade en månad efter vi skapat våra heatmap för att samla på oss så mycket data som möjligt.

Alla ser kontakta oss knappen i början, men endast 50% hamnar på formuläret.

Problemet var tydligt, enda sättet att kontakta vår kund var genom formuläret längst ner på hemsidan. Även om knappen längst upp uppmanade besökaren att kontakta vår kund, så var det ingen som klickade på den. Vi behövde fler personer att se formuläret.

Förslag på lösning

Vårt förslag var att byta ut knappen längst upp mot ett formulär. Ett enkelt förslag, men från vår egen erfarenhet så vinner enkla lösningar alltid över komplicerade.

Vi hade nu ett förslag på en lösning, men för att kunna avgöra om det verkligen skulle öka konverteringsfrekvensen behövde vi göra ett A/B test.

Den originella landningssidan (A) duplicerades till landningssida (B) och fick knappen utbytt till ett formulär. I vårt test skulle 50% av besökarna se version A och 50% skulle se version B av landningssidan.

A/B Testet

Testet kördes i 15 dagar, vilken version som skulle bli vinnaren var tydligt från början. Version B med formuläret längst upp hade i snitt 50% mer konverteringar än version A.

Man kan tycka att en testperiod på 15 dagar är kort, men jobbar man inom en tidsram får man nöja sig med den tid man får. Lyckligtvis hade sidan mycket trafik och konsistenta resultat.

Den gröna linjen visar konverteringsfrekvensen för version B.

Vad händer sen då?

Testat vart lyckat och kunden såg en positiv förbättring. Men vad händer sen? Är allting klart nu?

NEJ!

Vill man ligga på topp är det viktigt att man fortsätter experimentera och förbättra sin landningssida. Annonsering handlar egentligen bara om en enda grej: att testa, testa och återigen testa.

Framtida experiment som står på kartan för denna kund är:

  • Längden på landningssidan – Kort eller lång?
  • Färgschemat – Ljusa eller mörka färger?
  • CTA – Vilka ord resonerar bäst med besökaren?

För dig som går i tankarna om att skapa ett eget A/B test, testa endast en grej åt gången. Ändrar man text, färg och struktur på ett test kan man aldrig riktigt veta vad som orskade en positiv/negativ förändring.